ACADEMIC vs PRIVAT

0

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), cu sprijinul Agenției de Sprijinire a Studenților (ASS), a organizat marți, 13 decembrie 2005, masa rotundă „Academic vs Privat”, primul eveniment regional din cadrul „Programului ANOSR privind relația dintre universități și mediul economic”.

Fiind unul din actorii principali din Învățământul Superior, ANOSR consideră că se impune promovarea unor reforme legislative și a unor programe sau proiecte care să stimuleze implicarea mediilor public și privat în viața academică. Astfel a luat naștere „Programul ANOSR privind relația dintre universități și mediul economic”, primul demers studențesc menit să crească conectivitatea și responsabilitatea tuturor actorilor implicați, direct sau indirect, în procesul educațional și să răspundă provocărilor pe care societatea europeană a cunoașterii le presupune.

La masa rotundă „Academic vs Privat” au participat, alături de studenți și reprezentanți ai organizațiilor studențești, următoarele personalități:

1. Miron Dumitru – Secretar de Stat – MEdC

2. Ficu Anghel – Agenția pentru Sprijinirea Studenților

3. Ecaterina Andronescu – Rector UPB; Consiliul Național al Rectorilor

4. Dan Vieru -Consiliul Național pentru IMM

5. Ciortea Claudiu – ADECO

6. Mira Lucia Mariana– ACPART

8. Dragulanescu Nicolae – FRPC

9. Szuder Andrei – SAIL

10. Socaciu Emanuel – Centrul de Cercetare – Etică Aplicată – Universitatea București

11. Panisoara Ovidiu – Universitatea București – PSE

Temele abordate în cadrul mesei rotunde « Academic vs Privat » au fost:

1. Burse private și locuri de practică pentru studenți – oportunități și piedici.

2. Oportunitatea implicării organizațiilor studențești alături de structurile instituției de învățământ pentru îmbunătățirea relației cu mediul economic (exterior).

3. Mecanisme legislative și instituționale pentru conectivitate.

4. Urmărirea absolvenților.

5. Mecanisme de feedback între universități și angajatori.

Principalele concluzii ale dezbaterii:

1. A fost prezentat parteneriatul dintre ANOSR și Compania multinațională de recrutare ADECO dezvoltat la nivelul centrului universitar Timișoara sub formă de proiect pilot. În funcție de rezultatele acestui proiect el va fi implementat și la nivel național. Parteneriatul constă în asigurarea unor stagii de practică pentru studenți (cu durata de 1 an) recunoscute prin adeverințe și de ADECO și de ANOSR.

2. Centrul pentru Tehnologii Avansate din Universitatea Politehnica București a lansat propunerea de a organiza anul viitor, în parteneriat cu ANOSR, diferite sesiuni de training-uri pentru studenții din ONGS care doresc să scrie proiecte finanțate din fonduri europene.

3. Firmele au ajuns să conștientizeze din ce în ce mai mult costurile suplimentare de recrutare și integrare pe care le presupune instabilitatea angajaților, fiind din ce în ce mai interesate de formarea candidaților. Astfel ele vor căuta să identifice oameni (în principal din mediul academic) și să investească în ei prin burse private și oferirea de locuri de practică.

4. ANOSR a propus introducerea procentului absolvenților care s-au angajat în domeniul pentru care s-au pregătit în decurs de un an de la data absolvirii ca indicator de evaluare a capacității universităților de a răspunde nevoilor reale ale pieței forței de muncă. Această propunere a beneficiat de susținere din partea tuturor participanților. În acest sens s-a identificat necesitatea implementării în fiecare universitate a unor sisteme de monitorizare a absolvenților pe parcursul carierei

5. S-a subliniat faptul că procesul de învățare nu se oprește la terminarea studiilor și că angajatorii își asumă un rol important atât în dezvoltarea ulterioară a atitudinilor cât și a comportamentelor. Deasemenea a fost accentuat faptul că o mare parte dintre absolvenți nu au abilitățile personale necesare pentru a fi atractivi pentru un angajator (exemplu: mulți dintre ei nu știu cum să se prezinte la un interviu sau cum să scrie un CV).

6. Universitățile vor trebui să facă față concurenței și cerințelor de pe piața europeană a forței de muncă fapt ce reprezintă nu doar o provocare ci și o amenințare în momentul actual. Printre altele se impun: o strategie pe termen lung în domeniul învățământului, mai multă transparență în actul educațional și accentuarea rolului deținut de punctele de credit. Mai mult s-a remarcat o “coafare” exagerată a denumirii specializărilor, care nu sunt ancorate în realitate și creează confuzie.

 

 

4,274 total views, 5 views today

Share.

About Author

Leave A Reply