Noi beneficii pentru studenți obținute de ANOSR

0

După luni bune de negocieri cu Ministerul Educației Naționale, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) a obținut noi beneficii pentru studenții din România care să contribuie la facilitarea accesului lor pe piața muncii și la o mai bună adaptare la mediul universitar prin centrele de consiliere și orientare în carieră din universități și totodată să le îmbogățească experiența de învățare prin mobilități academice interne. Astfel, săptămâna aceasta au fost publicate în Monitorul Oficial două metodologii care aduc reglementări noi în sistemul de învățământ superior, una care definește cum ar trebui să funcționeze centrele de consiliere și orientare în carieră din universități, iar cealaltă care reglementează mobilitățile interne și internaționale, inclusiv transferul definitiv de la o universitate la alta.

Mai mulți angajați calificați pentru centrele de carieră și orientare în carieră

Deși în 2005 un Ordin de Ministru a prevăzut înființarea de centre de consiliere și orientare în carieră în toate universitățile din țară, acestea au fost în majoritatea cazurilor nefuncționale din cauza numărului mic de angajați calificați și din cauza lipsei de prevederi clare cu privire la ce fel de activități ar trebui să desfășoare. Un studio ANOSR publicat la începutul acestui an a arătat că centrele au în medie 1 angajat la 8500 de student, iar activitățile pe care le desfășoară sunt în general similare cu cele desfășurate de organizațiile studențești. Noua metodologie care reglementează activitatea centrelor introduce obligativitatea de a avea minimum 1 angajat la 2000 de student, oferă norme clare privind activităile care trebuiesc desfășurate de centre, adăugând inclusiv obligativitatea de a oferi servicii de consiliere psihologică pentru studenții cu probleme de natură psihică..

De asemenea, pentru a facilita o alegere informată a elevilor, Centrele de Consiliere și Orientare în Carieră vor încheia parteneriate și cu liceele pentru a-I consilia pe elevi cu privire la viitoarea facultate pe care vor să și-o aleagă. Universitățile vor realiza metodologii proprii pentru centre, plecând de la metodologia națională, având astfel posibilitatea să adauge noi prevederi, în funcție de contextele locale.

Experiențe de studiu la alte facultăți din țară sau străinătate

Metodologia pentru mobilități academice aduce și ea o serie de beneficii pentru studenți, printre cele mai importante fiind posibilitate de a studia un semestru sau un an universitar la o altă universitate din țară. Pe lângă definirea mult mai clară a mobilităților externe, care până acum se desfășurau în mare parte prin programe Erasmus, metodologia introduce și obligativitatea realizării unei compatibilități a programelor de studiu între universitățile la care se fac mobilitățile atât la începutul mobilității, cât și la sfârșitul ei, pentru ca studenții să știe de la început dacă trebuie sau nu să dea examene de diferențe la întoarcere.

Ca și în cazul centrelor de consiliere, universitățile vor realiza metodologii proprii prin care vor defini proceduri interne clare de realizare a mobilităților și a transferului studenților între universități, termenul „transfer” fiind de acum înainte înlocuit cu termenul „mobilitate definitivă”.

Aceste documente au fost publicate în Monitorul Oficial în 24 noiembrie și intră în aplicare din acel moment.

“După ani de studii, analize, întâlniri și discuții la Minister, chiar și proteste în 2013, iată că avem adoptate două documente care aduc un plus de valoare sistemului universitar românesc și care creează premisele îmbogățirii experiențelor de învățare prin care trec studenții. Salutăm decizia Ministerului Eduației Naționale de a adopta aceste documente la care am contribuit și noi și sperăm ca ele să reprezinte un prim pas către o consiliere adecvată a studenților astfel încât aceștia să fie pregătiți pentru provocările reale ale pieței muncii și totodată către creșterea numărului de mobilități pe care le fac studenții, atât la alte universități din țară, cât și la universități din străinătate. De acum responsabilitatea implementării acestor beneficii pe care le-am câștigat pentru studenți revine universităților din țară, însă subliniem că ele nu se pot transforma în realitate dacă nu sunt și susținute financiar cum se cuvine. În acest sens, așteptăm cu interes să vedem bugetul alocat educației pentru 2015 să vedem câte din promisiunile clasei politice făcute în această toamnă se adeveresc și câte au fost doar ”gogoși” vândute opiniei publice” – Cristi Popescu- Președinte ANOSR

ISTORICUL EVOLUȚIEI ACESTOR PROBLEME SEMNALATE DE ANOSR

În cazul Centrelor de Consiliere și Orientare în Carieră

Noiembrie 2014: Adoptarea Metodologiei privind activitatea Centrelor de Consiliere și Orientare în Carieră și publicarea ei în Monitorul Oficial 

Septembrie-Noiembrie 2014: Întâlniri periodice între reprezentanții ANOSR și reprezentanții Ministerului Educației Naționale pentru a discuta forma finală a Metodologiei privind activitatea centrelor (Detalii: http://www.anosr.ro/problemele-semnalate-de-studenti-discutate-din-nou-cu-ministerului-educatiei-nationale/)

Septembrie 2014: Noi discuții între ANOSR și reprezentanții despre problemele studenților. Printre subiectele discutate se numără și adoptarea unei metodologii pentru centrele de consiliere și orientare în carieră (Detalii: http://www.anosr.ro/anosr-studentii-si-au-discutat-prioritatile-pe-noul-an-universitar-cu-ministrul-mihnea-costoiu/)

August 2014: În cadrul Adunării Generale ANOSR se adoptă o propunere de Metodologie de funcționare a centrelor de Consiliere și Orientare în Carieră, care este trimisă către Ministerul Educației. Adoptarea acestei metodologii devine una din prioritățile studenților pentru anul universitar 2014-2015 (Detalii: http://www.anosr.ro/studentii-si-au-stabilit-prioritatile-pentru-anul-urmator/)Noiembrie 2013 – Mai 2014:

Aprilie 2014: ANOSR lansează studiul „Serviciile de Consiliere și Orientare în Carieră – Perspectiva ANOSR” în care prezintă o analiză a modului de funcționare a centrelor din universitățile din țară și propune soluții la problemele identificate; printre soluții se numără adoptarea unei metodologii care să reglementeze funcționarea centrelor și existanța unui angajat la 1000 de studenți (Detalii: http://www.anosr.ro/serviciile-de-consiliere-si-orientare-in-cariera-un-mecanism-nefunctional-implementat-de-ministerul-educatiei/)

Martie 2014: ANOSR îi cere Ministerului Educației să se țină de promisiunile făcute în timpul negocierilor de la proteste și, printre altele, să adopte o metodologie de funcționare a Centrelor de Consiliere și Orientare în Carieră (Detalii: http://www.anosr.ro/organizatiile-studentesti-ii-cer-ministrului-mihnea-costoiu-sa-isi-respecte-promisiunile/)

Noiembrie 2013 – Mai 2014: ANOSR participă la o serie de întâlniri cu reprezentanții Centrelor de Consiliere și Orientare în Carieră din toată țara și discută despre necesitatea unei metodologii care să facă funcționale aceste centre, agreând chiar o propunere comună de metodologie lucrată de reprezentanții ANOSR și reprezentanții centrelor din țară

21 Noiembrie 2013: Negocieri între ANOSR și Ministerul Educației în cadrul cărora Ministerul își arată deschiderea pentru adoptarea unei Metodologii pentru centrele de consiliere și orientare în carieră (Detalii: http://www.6pentrueducatie.ro/noi-negocieri-intre-studenti-si-ministerul-educatiei/)

13 Noiembrie 2013: Protest al ANOSR pentru creșterea finanțării educației; printre revendicări se numără și eficientizarea activității Centrelor de Consiliere și Orientare în Carieră din universități (Detalii: http://www.6pentrueducatie.ro/despre-campanie/protest/ și http://www.6pentrueducatie.ro/studentii-au-protestat-ieri-in-toata-tara/)

5 Noiembrie 2013: Studenții intră în grevă japoneză pentru a cere creșterea finanțării educației; printre revendicări se numără și adoptarea unei metodologii care să eficientizeze Centrele de Consiliere și Orientare în Carieră (Detalii: http://www.6pentrueducatie.ro/studentii-intra-in-greva-japoneza/)

Septembrie 2013: Negocieri eșuate între ANOSR și reprezentanții Ministerului Educației pentru creșterea investiției și eficientizarea Centrelor de Consiliere și Orientare în Carieră (Detalii: http://www.anosr.ro/studentii-negociaza-cu-ministerul-educatiei-nationale/ și http://www.anosr.ro/studentii-acuza-ministerul-educatiei-de-lipsa-de-asumare-fata-de-cresterea-finantarii-educatiei-si-ameninta-cu-proteste-nationale/)

August 2013: ANOSR lansează analiza ”Responsabilitate pentru Educație” în care arată că una din cauza ratei mari a abandonului universitar este lipsa de funcționalitate a Centrelor de Consiliere și Orientare în Carieră; tot atunci își asumă ca priorități măsuri pentru reducerea abandonului universitar (Detalii: http://www.anosr.ro/studentii-si-au-stabilit-prioritatile-la-timisoara/)

Iulie 2013: ANOSR transmite un mesaj tuturor rectorilor din România, amintind și de problema nefuncționalității Centrelor de Consiliere și Orientare în Carieră, care ar putea contribui la reducerea abandonului universitar (Detalii: http://www.anosr.ro/mesajul-studentilor-catre-rectorii-din-romania-anosr-la-consiliul-national-al-rectorilor/)

Iunie – August 2013: Ca o reacție la slaba activitate a Centrelor de Consiliere și Orientare în carieră, ANOSR organizează proiectul ”Universități de Vară pentru Elevi” care sprijină elevii să își aleagă informat facultatea potrivită (Detalii: http://www.anosr.ro/peste-1000-de-elevi-vor-gusta-viata-de-student-in-aceasta-vara/)

Martie 2013: ANOSR lansează studiul ”Implementarea Procesului Bologna – Perspectiva studenților 2012” și are printre recomandări eficientizarea activității Centrelor de Consiliere și Orientare în Carieră din universități (Detalii: http://www.anosr.ro/prioritati-ale-studentilor-si-asumari-ale-ministrilor-cu-ocazia-adunarii-generale-anosr/)

Noiembrie 2011: ANOSR lansează studiul ”Nevoile sociale ale studenților din România” unde sesizează inexistența sau lipsa de activitate a Centrelor de Consiliere și Orientare în Carieră

Iulie 2011: Adunarea Generală ANOSR adoptă ”Politica ANOSR cu privire la Dimensiunea Socială a Educației” în care se regăsește inclusiv viziunea federației cu privire la rolul pe care ar trebui să îl joace Centrele de Consiliere și Orientare în Carieră în asigurarea echității în învățământul superior

Februarie 2009: ANOSR lansează studiul ”Implementarea Procesului Bologna – Perspectiva studenților 2009” și sesizează lipsa de funcționalitate a Centrelor de Consiliere și Orientare în Carieră din Universități

În cazul mobilităților academice

Noiembrie 2014: Adoptarea Metodologiei privind mobilitatea academică a studenților Septembrie-Noiembrie 2014: Întâlniri periodice între reprezentanții ANOSR și reprezentanții Ministerului Educației Naționale pentru a discuta forma finală a Metodologiei privind mobilitatea academică a studenților (http://www.anosr.ro/problemele-semnalate-de-studenti-discutate-din-nou-cu-ministerului-educatiei-nationale/) Septembrie 2014: Noi discuții între ANOSR și reprezentanții despre problemele studenților. Printre subiectele discutate se numără și adoptarea unei metodologii pentru mobilitatea academică a studenților (Detalii: http://www.anosr.ro/anosr-studentii-si-au-discutat-prioritatile-pe-noul-an-universitar-cu-ministrul-mihnea-costoiu/) Martie 2013: ANOSR lansează studiul ”Implementarea Procesului Bologna – Perspectiva studenților 2012” și are printre recomandări crearea de mecanisme formale care să permită mobilități interne în România (Detalii: http://www.anosr.ro/prioritati-ale-studentilor-si-asumari-ale-ministrilor-cu-ocazia-adunarii-generale-anosr/) 2012: ANOSR lansează o analiză a situației mobilităților studențești pentru anul universitar 2010-2012, punctând lipsa de prevederi legislative naționale care să permită desfășurarea de mobilități interne pentru studenți 2010: Adunarea Generală ANOSR adoptă poziția ANOSR față de mobilitățile academice și propune, printre altele, adoptarea unui mecanism legislativ care să permită mobilități interne între universitățile din România (Detalii: http://www.anosr.ro/wp-content/uploads/2012/07/2010_Adoptat_Pozitia-ANOSR-cu-privire-la-mobilitatile-studentesti.pdf) Februarie 2009: ANOSR lansează studiul ”Implementarea Procesului Bologna – Perspectiva studenților 2009” și sesizează imposibilitatea de a fi efectuate mobilități interne de către studenți, recomandând totodată adoptarea unui mecanism legislativ care să le facă posibile (Detalii: http://citynews.ro/eveniment-14/prea-putine-mobilitati-pentru-studenti-39769) 2008: În poziția ANOSR privind strategia națională pentru educație se aduc în discuție problemele care împiedică universitățile românești să desfășoare mobilități interne

11,233 total views, 10 views today

Share.

About Author

Leave A Reply