Schimbarea în Universitățile din România

0

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) a organizat, cu sprijinul Universtitatii București dezbaterea națională: „Schimbarea în Universitățile din România”.

Evenimentul a avut loc luni, 22 ianuarie 2007, ora 15:00, în Sala Stoicescu a Facultății de Drept, Universitatea București. În cadrul dezbaterii s-au abordat diferite probleme ale implementării liniilor de acțiune ale Procesului Bologna.

Date generale:

Dezbaterea face parte din programul național Săptămână Bologna în Universități, inițiat de ANOSR în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării cu sprijinul Agenției pentru Sprijinirea Studenților.

În primele două etape am realizat 18 sesiuni de formare în universitățile participante urmate de o săptămână de promovare a Procesului Bologna. Am distribuit în total 50 000 de ghiduri “Procesul Bologna – Ghid pentru Studenți”, 40 000 de “Scrisori pentru Profesori” și 70 000 de stickere și în majoritatea universităților participante a avut loc o dezbatere locală pe tema implementării Procesului Bologna. Am organizat o întâlnire de evaluare intermediară la care au participat coordonatorii locali și “Săptămână Instigatorilor Bologna”.

În tot ceea ce am făcut până acum a fost posibil doar cu sprijinul organizațiilor membre ANOSR și cu implicarea a peste 300 de studenți din București, Iași, Cluj, Timișoara, Galați, Constanța, Baia Mare, Brașov, Alba Iulia și Suceava. Împreună am identificat atât probleme cât și soluții pentru învățământul superior din România. Avem planuri mari pentru viitor dar și multe întrebări.

Rolul dezbaterii a fost acela de a analiza împreună cu toți actorii importanți (studenți, factori de decizie din Universități, MEdC, specialiști în educație etc) progresul realizat în cei 7 ani care au trecut de la semnarea Declarației de la Bologna și de a pune bazele acțiunilor viitoare.

Tema:

Am abordat liniile de acțiune ale Procesului Bologna din perspectiva oportunităților pe care acestea le oferă pentru a schimba “la firul ierbii” mecanismele fundamentale ale educației universitare din România. Întrebarea principală pe care ne-am adresat-o este: Cum putem determina schimbările necesare în universitățile românești ?

Ne interesează schimbarea metodelor de predare învechite prin proiectarea unor cursuri centrate pe student, atractive, în care acesta să aibă un rol activ, ale căror rezultate să fie competente și abilități relevante în societate și nu înmagazinarea unor informații. Ne dorim trasee de învățare cât mai flexibile în care fiecare student să își urmărească interesele și să își fructifice abilitățile.

Ne dorim atitudini orientate spre îmbunătățirea continuă a calității în care mecanismele de management al calității să fie un instrument natural pe care profesorii, studenții sau conducerea să le folosească cu ușurință.

În viziunea Procesului Bologna, studenții nu sunt clienți sau materie primă în procesul de educație, ei sunt parteneri. Ne dorim ca relația dintre studenți și profesor să fie cu adevărat bazată pe parteneriat și pe deschidere reciprocă și acest lucru să fie extins și la nivelul universității unde studenții să fie parteneri competenți în toate deciziile care se iau în instituție. În acest sens, temele privilegiate au fost: învățământul centrat pe student, cultura calității și relația studenți profesori /universitate.

Invitați:

Au fost adresate invitații principalilor actori din învățământul superior românesc: MEdC, ESIB, rectori ai universităților implicate în program, ARACIS, CNR, CNFIS, CEPES-UNESCO, Camera Deputaților – comisia pentru învățământ, Alma Mater organizații non-guvernamentale din domeniul educației și bineînțeles studenți.

Pentru detalii suplimentare, accesați: www.bologna.ro

2,075 total views, 5 views today

Share.

About Author

Leave A Reply