Propunerile ANOSR la întâlnirea grupului de lucru pentru pregătirea viitorului an universitar

0

Astăzi, 30 iunie a.c., am fost prezenți la întâlnirea grupului de lucru constituit de Guvernul României și Administrația Prezidențială pentru a pregăti școlile și universitățile în vederea începerii activităților didactice din următorul an școlar și universitar. 

Printre principalele probleme aduse în discuție de ANOSR se numără capacitatea scăzută de cazare a căminelor din universitățile românești și existența fenomenului de supra-cazare. Este esențial pentru siguranța studenților să existe suficiente locuri de cazare, care respectă normele igienico-sanitare. În acest sens, ANOSR a solicitat reprezentanților Guvernului creșterea subvenției care se oferă studenților ce nu obțin un loc în căminele universitare și stabilirea unei metodologii transparente de alocare a fondurilor. Totodată, susținem sprijinirea financiară a universităților pentru a extinde capacitatea de cazare prin parteneriate public-private. Din aceleași considerente, este absolut necesară testarea pentru COVID-19 a tuturor membrilor comunității universitare în momentul începerii anului universitar.

Un alt aspect asupra căruia merită să ne îndreptăm atenția este sănătatea mintală a studenților, îndeosebi în aceste momente dificile. Este necesar ca toți studenții care întâmpină dificultăți să poată beneficia de servicii de consiliere psihologică puse la dispoziție de universități, prin intermediul Centrelor de Consiliere și Orientare în Carieră, dar și de un TelVerde la nivel instituțional pentru studenți și cadre didactice, în vederea sprijinirii acestora din punct de vedere psihologic. Astfel, am solicitat suplimentarea numărului de angajați din aceste centre, respectiv suplimentarea fondurilor necesare în acest sens și modificarea legislației din domeniu.

Nu pot fi neglijate nici dificultățile financiare întâmpinate de familiile studenților în contextul reducerii unor activități economice pe teritoriul României.  Pentru a-i sprijini, ANOSR a înaintat guvernului propunerea de a lua în considerare la raportarea pentru bursele sociale și perioada aferentă stării de urgență, cât și asigurarea de la bugetul de stat a unor fonduri suficiente pentru a acoperi toate solicitările eligibile pentru bursă socială. Eșecul de a răspunde dificultăților financiare ale studenților din această perioadă poate avea un impact negativ considerabil asupra învățământului superior, cu riscul creșterii ratei de abandon universitar.

Este de remarcat faptul că pandemia generată de virusul SARS-CoV-2 a condus în mod direct la o accelerare a digitalizării sistemelor de învățământ din întreaga lume. În acest sens, am propus factorilor de decizie fructificarea oportunității ca în România să fie adoptat învățământul hibrid, care presupune o alternanță a interacțiunii față-în-față cu lucrul în mediul online. Pentru acest demers sunt necesare o serie de modificări ale legislației în vigoare și un proces de digitalizare temeinic al învățământului superior, iar o astfel de decizie va trebui luată în urma consultării tuturor actorilor implicați.

Nu în ultimul rând, am reamintit circumstanțele problematice ale desfășurării practicii de domeniu și de specialitate din această perioadă, mai exact reducerea numărului de locuri de practică în cadrul entităților private din cauza restricțiilor impuse și, în unele cazuri, incapacitatea universităților de a acoperi aceste carențe. În cazul în care, din motive independente de capacitatea studenților de a-și duce la bun sfârșit obligațiile din fișa disciplinei privind practica obligatorie în această perioadă, am reiterat necesitatea introducerii posibilității de efectuare a acesteia în anul universitar următor (pentru studenții care nu sunt în an terminal), fără ca numărul de credite transferabile corespunzătoare practicii să fie luate în calculul mediei generale sau să discrimineze în vreun fel parcursul educațional al studenților (pierderea priorității pentru cazare în căminele studențești ș.a.).

Dreptul la învățătură este un drept constituțional, iar ANOSR va milita în continuare pentru un acces echitabil la învățământul superior de calitate, inclusiv în aceste vremuri dificile.

Share.

Leave A Reply